Projects

Projects funded by the Fonds National de la Recherche (FNR) [Research Council of Luxembourg]

  • Krolak-Schwerdt, S., „Students’ transition from primary to secondary school: Development of intervention strategies to improve the quality of teachers’ transition decisions”. C10/LM/784116, 2011-2015.
  • Krolak-Schwerdt, S., „Students’ transition from primary to secondary school: Cognitive determinants and prognostic validity of teachers’ transition decisions”. C08/LM/02, 2009-2012.
  • Klapproth, F., „Predictive validity of school placement decisions of primary school teachers in Luxembourg”. C11/LM/1201911, 2011-2014 (Responsible: S. Krolak-Schwerdt).
  • Pit-ten Cate, I.M., „Inclusive education: The effect of teacher characteristics and school support on inclusive practice”. C14/SC/7964914, since 2015

Projects funded by the Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) [German Research Foundation]

  • Krolak-Schwerdt, S. & Gräsel, C., „Diagnostische Kompetenz von Grundschullehrern bei der Erstellung der Übergangsempfehlung: Eine Analyse aus der Perspektive der sozialen Urteilsbildung [Diagnostic competence of primary school teachers in estimating future school achievements: A social cognitive analysis] (DFG-Schwerpunktprogramm „Kompetenzmodelle zur Erfassung individueller Lernergebnisse und zur Bilanzierung von Bildungsprozessen (SPP 1293)); KR 2162 /4-1 and GR 1863 /5-1. 2008-2011.
  • Krolak-Schwerdt, S. & Gräsel, C., „Pädagogische Leistungsbeurteilung als sozial-kognitiver Prozess: Können kognitive Heuristiken Urteilsfehler erklären und Verarbeitungsziele ihr Auftreten moderieren?” [The judgment of school achievements as a social cognitive process: Is the occurrence of judgment biases caused by heuristics and moderated by processing goals?], KR 2162 /3-1 and GR 1863 /4-1. 2007-2010.

Projects funded jointly by the Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) and the Fonds National de la Recherche (FNR)

  • Krolak-Schwerdt, S., „Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften: Wie interagieren Aufgaben- und Schwierigkeitsmerkmale im Prozess der Leistungsbeurteilung” [Teacher judgment accuracy: How do task- und student variables interact]. INTER/DFG/15/10965676, start: end 2016.
  • Krolak-Schwerdt, S., „Diagnostische Kompetenz von Grundschulehrkräften bei der Erstellung der Übergangsempfehlung: Entwicklung und Prüfung eines Kompetenzmodells” [Diagnostic competence of primary school teachers in estimating future school achievements: Development and evaluation of a model of competence]. INTER/DFG/11/03, 2012-2014.
  • Krolak-Schwerdt, S., „Diagnostische Kompetenz von Grundschullehrkräften bei der Erstellung der Übergangsempfehlung: Untersuchungen zur ökologischen Validität von Fallvignetten [Diagnostic competence of primary school teachers in estimating future school achievements: Ecological validity of vignettes], INTER/DFG/09/01, 2010-2012.

Projects funded by the University of Luxembourg

  • Freyermuth, S., „Reconstructions littéraires françaises et francophones des espaces sociopolitiques, historiques et scientifiques de l’extrême-contemporain” [French and Francophone literary reconstructions of sociopolitical, historical and scientific spaces of extreme-contemporary period]. F3R-IPS-PUL-11LOLI, 2011-2013.
  • Freyermuth, S., „La rhétorique en Europe” en collaboration avec l’Institut Européen de Rhétorique (IER) et l’Université de la Sarre [Rhetoric in Europe”, European Institute of Rhetoric and Sarre University], 2011-2013. 
  • Freyermuth, S., „La rhétorique de la guerre, de la paix et de la réconciliation” en collaboration avec l’Institut Européen de Rhétorique (IER) et l’Université de la Sarre [Rhetoric of war, peace and reconciliation”, European Institue of Rhetoric and Sarre University]. F3R-ECC-LAB-14FREY, 2014-2016.
  • Weber, J.-M., „Clinical analysis of secondary school student teachers’ personal relation to knowledge in connection with their construction of a professional identity”. F3R-LCM-PUL-11CATK, 2011-2014.
  • Weber, J.-M., „School dropouts as symptom of a subjective relation to knowledge(s)”. F3-ECC-PUL-155DRO, 2015-2018.

Projects funded by the University of the Greater Region (Uni-GR)

  • Freyermuth, S., „Lange francaise, cultures et communications dans l’Université de la Grande Region : formations, collaborations, mobilités” [French language, cultures and communications in Université de la Grande Région : training, collaboration, mobilities]. 2009-2010.

PhD projects

  • Matthias Böhmer (2011). „Expertise und diagnostische Urteilsbildung: Ein sozial-kognitiver Ansatz” [Expertise and judgment formation: A social-cognitive approach]. Dissertation, University of Luxembourg. Grade: very good”. Published in Hamburg, Kovac Verlag.
  • Thomas Hörstermann (2013). „Vergleich regressionsanalytischer Methoden zur Modellierung von Urteilsprozessen in pädagogischen Kontexten” [Comparison of regression methods to model judgment processes in educational contexts]. Dissertation, University of Luxembourg. Grade: very good”.
  • Carrie Kovacs (2013). „(How) can formal modeling improve educational achievement judgments?”. Dissertation, University of Luxembourg. Grade: excellent”.
  • Stéphanie Bertrand (2015). „Du style des idées: L’aphorisme dans l’œuvre d’André Gide” [About style of ideas: Aphorism in André Gide’s work]. Dissertation, Prof. S. Freyermuth and Prof. Jean-Michel Wittmann (Université de Lorraine). Grade: Excellent”.
  • Mariya Markova (2015). „Effects of preservice teachers’ attitudes, perceived competence and self-efficacy on the judgment of students with special education needs from different ethnic backgrounds”. Dissertation, University of Luxembourg. Grade: good”.
  • Heike Niesen (2015). „The impact of socio-cultural learning tasks on 9th grade students’ grammatical foreign language awareness”. Dissertation, University of Luxembourg (with Prof. Dr. S. Ehrhart). Grade: very good”.
  • Ismaïl Bourezgui (in preparation). „Administration de „l'implication” dans le discours publicitaire différé écrit (cas des énoncés de publicité écrits en français en Tunisie)”. Prof. S. Freyermuth and Prof. Nebil Radhouane (Université de Tunis).
  • Fiona Hosti (in preparation). „L’exil de soi: poétique de l’intime dans l’œuvre d’Antonin Artaud et d’Álvaro de Campos”. Prof. S. Freyermuth and Prof. Pascal Dethurens (Université de Strasbourg, co-tutelle en cours de négociation).
  • Mireille Krischler (in preparation). „Inclusive educational practice in Luxembourg. Effect of training modules”. Working title, University of Luxembourg.
  • Tessa Lehnert (in preparation). „Judging people and their language use: How attitudes towards language influence stereotypes in a multilingual context, using Luxembourg as an example”. Working title, University of Luxembourg.
  • Mikaël Luntchap (in preparation). „La communication des associations via les réseaux sociaux: analyse socio-sémiotique des messages sur ces supports”. Prof. S. Freyermuth and Prof. Anne Piponnier (Université de Lorraine, co-tutelle en cours de négociation).
  • Jean Roger Marcellin Aguiar (in preparation). „La question de l’auteur chez Jean Rouaud”. Prof. S. Freyermuth and Prof. Jean-Marie Kouakou (Université Félix Houphouët-Boigny (FHB) de Cocody - Côte d’Ivoire).
  • Diana Mistreanu (in preparation). „L’image de la France chez les écrivains d’expression française et d’origine russe et roumaine (1916-2014)”. Prof. S. Freyermuth and Prof. Thanh-Vân Thon That (Université de Paris-Est-Créteil).
  • Fehd Adnane Sahraoui (in preparation). „Analyse sémiotique et sociolinguistique du rapport texte/ image dans les messages muraux. Le cas des graffitis de la ville d’Alger après la décennie de guerre civile”. Prof. S. Freyermuth and Prof. Anne Spica (Université de Lorraine).
  • Paule Schaltz (in preparation). „Der Einfluss des Tracks auf die schulische Leistung und das schulische Selbstkonzept von Schülerinnen und Schülern”. Working title, University of Luxembourg.